marți, 11 mai 2021

Rugby - Superliga | Premieră în rugbyul românesc: Irina Hîrjete este prima femeie observator și comisar de citare din estul Europei

Etapa a treia din SuperLiga de Rugby a consemnat o premieră în Ovalul românesc. La partida dintre CS Dinamo și ACS Tomitanii (78-19) și-a făcut debutul în calitate de comisar de citare – observare, Irina Hîrjete (28 ani), jucătoare de rugby la CS Universitatea Cluj și fost căpitan al naționalei de rugby 7 a României. Aceasta este prima femeie din Estul Europei care are acest rol în organizarea și desfășurarea meciurilor de rugby.

La fiecare meci, comisarul de citare are rolul de a supraveghea organizarea și desfășurarea în condițiile regulamentare a jocurilor, de a analiza comportamentul jucătorilor care iau parte la joc, față de prevederile Legilor Jocului privind antijocul, dar și de a vedea felul în care este implementat protocolul cu măsurile de protecție anti Covid.

Crescută la Venus RIFIL Piatra Neamț, Irina a evoluat la seniori la CS Agronomia București și Universitatea Cluj, echipă la care este legitimată și în prezent. Căpitan al Ghindelor, ea a jucat timp de șase ani pentru echipa națională. A făcut pasul spre Comisia de Citare Observare în urma unui anunț al Federației Române de Rugby, a urmat cursul organizat pentru formarea comisarilor, l-a absolvit și s-a alăturat apoi celor 12 comisari de citare – observare ai FRR.

“M-am gândit că la un moment dat va veni și momentul retragerii ca sportiv. Îmi doresc însă foarte mult să rămân în continuare aproape de rugby pentru că înseamnă foarte mult pentru mine. Toți care am pus mâna pe această minge suntem prinși pe viață de acest sport și deși sună ca un clișeu, rugby-ul chiar este ca un drog, odată ce ai apucat să practici, nu mai ai cum să renunți, își dă dependență pe viață. Momentan activitatea îmi permite să fac doar această parte legată de citare – observare însă îmi doresc foarte mult să ajung și arbitru, dar este un obiectiv pe care mi l-am propus pe un termen un pic mai lung.”, explică Irina.

Debutul în noua postura, la meciul de sâmbătă, 8 mai, de pe Stadionul Florea Dumitrache, între CS Dinamo și ACS Tomitanii Constanța, a fost fără cazuri deosebite pe terenul de joc. “Am avut emoții la început pentru că mi s-a spus că managerii echipelor sunt foarte exigenți, în plus este și presiunea meciului, însă totul a fost ok când am ajuns acolo. Am reușit să îmi îndeplinesc toate sarcinile din fișa postului, totul a fost foarte bine pus la punct. A fost o primă experiență foarte interesantă, pentru că este o altă perspectivă, este o responsabilitate în plus pentru că în primul rând este vorba de siguranța jucătorilor care este primordiala și acest lucru ar trebui să-l aibă în vedere fiecare antrenor, manager sau conducător de club. Am avut și noroc pentru că a fost un meci fără incidente, iar misiunea mea a fost mai ușoara”, spune ea.

În acest moment, în rugbyul românesc sunt 12 comisari de citare- observare: Bonea Constantin, Budișteanu Bogdan, Iordăchescu Vlad, Radu Petrescu, Costache Ciprian, Frâncu Nicolae, Irimia Mihai, Dănuț Frăsineanu, Stuparu Mihail, Pleșcan Gheorghe, Prună Tudor, George Bărgăunaș.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu